Plan studiów
Program i plan studiów rozpoczynających się w roku akademickim 2019/2020:
kierunek: pedagogika przedszkola i wczesnoszkolna, jednolite magisterskie, stacjonarne
Innowacyjny program kształcenia dla studiów stacjonarnych na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna opracowany jest zgodnie z nowymi wytycznymi MNiSW „Modelowych programów kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej”. W ramach grantu unijnego POWER studia na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna realizowane będą wyjątkowo przez 4 lata, a więc absolwenci uzyskają pełne kwalifikacje nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej już w 2023 roku.
Innowacyjny Program Kształcenia
Przygotowany program kształcenia dla studiów stacjonarnych na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna realizowany będzie przez pracowników Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego od roku akademickiego 2019/2020. Instytut ma wieloletnie doświadczenie w przygotowywaniu kandydatów na nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkół podstawowych. W latach 2014-2015 Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej był wykonawcą w międzyuczelnianym projekcie Usus est optimus magister–praktyka jest najlepszym nauczycielem współfinansowanym z funduszy unii Europejskiej. Badania prowadzone przez pracowników IPPiS są wieloaspektowe, a ich wspólnym mianownikiem są zagadnienia dotyczące nauczyciela, dziecka i dzieciństwa Współpracujemy z wieloma placówkami edukacyjnymi na terenie Krakowa, w których pracują nauczyciele o najlepszych kwalifikacjach. Innowacyjny program kształcenia wyróżnia jego interdyscyplinarność wynikająca z integracji czterech dziedzin nauki: nauk społecznych, humanistycznych, sztuki i nauk ścisłych.
Innowacyjny program studiów to:
– interdyscyplinarne kursy przedmiotowe pozwalające poszerzyć wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne współczesnemu nauczycielowi przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej.
– interesujące zajęcia z przedmiotów artystycznych
– formy zajęć sprzyjające uczeniu się przez działanie w niedużych grupach studenckich oraz na platformie Moodle UP
– indywidualne wsparcie studenta przez tutora akademickiego / spersonalizowanego doradcę
– możliwości podnoszenia kompetencji informatycznych TIK
– dostęp do materiałów dydaktycznych w wersji elektronicznej
Innowacyjne praktyki studenckie to:
– różnorodne typy praktyk (około 300 godzin) rozłożone na poszczególne semestry studiów
– praktyki indywidualne i grupowe w krakowskich przedszkolach i szkołach podstawowych
– wsparcie indywidualne praktykantów przez nauczycieli akademickich i nauczycieli w placówkach
Podczas praktyk każdy student może sprawdzić własne predyspozycje oraz rozwinąć kompetencje pedagogiczne i interpersonalne w rzeczywistym środowisku potencjalnego miejsca pracy.
Miejsca na rynku pracy dla absolwentów PPiW:
Nasi absolwenci nie mają problemów ze znalezieniem pracy w zawodzie nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. Model kształcenia na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna dostosowany jest do nowych potrzeb i oczekiwań współczesnego pracodawcy dotyczących kwalifikacji nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej. Służy temu prowadzona cyklicznie w Instytucie diagnoza stanu i potrzeb życia społecznego oraz systematyczna współpraca z dyrektorami żłobków, przedszkoli i szkół podstawowych, którzy zwracają się do nas z ofertami pracy zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych.
Kierownik projektu: „Nauczyciel przyszłości. Innowacyjny Program Kształcenia Nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej” prof. zw. dr hab. Bożena Muchacka
Kontakt do zespołu projektowego dla kierunku PPiW studia stacjonarne:
dr Jolanta Sajdera jolanta.sajdera@up.krakow.pl
dr Kinga Orzeł-Dereń kinga.orzel-deren@up.krakow.pl